Геймдизайн і проєктування
В умовах стрімкого розвитку ігрової індустрії та посилення конкуренції за увагу користувачів якісний гейм дизайн – це не просто елемент розробки, а стратегічний актив ігрового продукту.
Послуга геймдизайну і проєктування ігор робить їх зрозумілими та цікавими гравцям. Вона охоплює комплекс робіт над ігровими механіками, балансом, наративом, прогресом і користувацьким досвідом (UX). На цьому етапі формується архітектура ігрового процесу, розробляється гейм дизайн документ (диздок для гри), закладаються ключові параметри – від ідеї та стилістики до технічних нюансів.
Що таке гейм-дизайн і які переваги послуга дає клієнту
Дизайн гри (ігровий дизайн, гейм-дизайн, геймдиз) – це створення геймплею, тобто ігрового процесу. Він дає відповіді на запитання, які варіанти дій будуть доступні гравцеві, які умови перемоги й поразки, як користувач контролюватиме поведінку персонажа і/або впливатиме на події в грі, взаємодіятиме з ігровим світом та іншими гравцями.
Який результат клієнт отримує завдяки геймдизайну:
- Пропрацьована ігрова механіка – ви отримуєте збалансовану, логічну й захоплюючу гру зі зрозумілими для гравців правилами, прогресією та різноманітними форматами взаємодій. Це робить продукт цікавим і залучаючим.
- Зручний інтерфейс – геймдизайнер забезпечує інтуїтивно зрозуміле управління, чіткі цілі та систему внутрішньоігрових винагород. Це допомагає утримувати аудиторію, підвищуючи якість користувацького досвіду.
- Підвищення потенціалу монетизації – гейм дизайн забезпечує збалансовану ігрову економіку, завдяки якій гравці відчувають цінність і значущість внутрішньоігрових покупок, лояльніше ставляться до реклами й, як результат, готові вкладати в гру гроші.
- Оптимізація процесу та вартості розробки – структурована дизайн-документація гри та ретельне опрацювання концепції на початкових етапах забезпечують максимально швидкий реліз і зводять до мінімуму ймовірність переробок, затримок і пов’язаного з цим збільшення бюджету проєкту.
- Конкурентні переваги та самобутність – опрацювання ідеї, унікальних механік, стилістики та створення сценарію для гри за індивідуальним проєктом дозволяють вирізнитися на тлі конкурентів, влучити в потреби аудиторії, тренди ринку та запам’ятатися завдяки захоплюючій історії, що викликає емоційний відгук.
- Гнучкість і масштабованість – геймдизайн робить гру адаптивною, спрощує інтеграцію різних оновлень, додаткових режимів та івентів.
Професійний геймдизайн дозволяє створити конкурентоспроможний продукт, який приверне увагу цільової аудиторії та буде успішним з комерційної точки зору.
Основні напрями та елементи геймдизайна
Геймдизайн як аспект розробки ігор складається з чотирьох взаємопов’язаних компонентів, кожен із яких визначає фундаментальні характеристики майбутнього ігрового продукту:
Ігрова механіка
Визначає цілі, правила, алгоритми взаємодії та поведінкові сценарії всередині ігрового процесу. Це ядро системного геймплею, що визначає, як гра буде функціонувати та чим саме залучати користувачів.
Сюди входять усі аспекти ігрового процесу, починаючи з того, як саме рухатиметься персонаж, і закінчуючи тим, як ігрове оточення реагуватиме на дії гравців.
Наприклад, чи може гравець відкрити всі двері або лише частину, за якими ознаками юзер може це зрозуміти, як він буде відкривати двері – ударом ноги/натисканням на ручку, чи потрібно знайти ключ/вирішити головоломку/дочекатися завершення сюжетного епізоду тощо.
Важливо зробити механіки інтуїтивно зрозумілими та логічними, що вимагає від геймдизайнерів глибокого розуміння аудиторії та специфіки жанру.
Наратив і лор (історія ігрового світу), персонажі
Це побудова сюжетної лінії, розробка структури оповіді, розвитку персонажів і подій у межах ігрового всесвіту. Ретельне опрацювання та створення сюжету для гри – критично важливий етап. Сильна наративна основа забезпечує високу залученість і утримання гравців незалежно від масштабу проєкту.
Продумані персонажі забезпечують грі глибину та емоційну залученість користувачів. Важливе ретельне опрацювання унікальних рис і мотивацій, що допомагають рухати сюжет і наповнюють його неочікуваними поворотами – щоб гравцям було цікаво стежити за тим, як головні та другорядні герої взаємодіють одне з одним.
Естетика і візуальна концепція
У цій частині гейм-дизайну геймдизайнер опрацьовує художній стиль, інтерфейсні рішення, звукову та візуальну ідентичність проєкту і його самобутню атмосферу – усе те, що робить продукт впізнаваним.
Візуальне оформлення та звуковий дизайн гри забезпечують цілісність користувацького досвіду, занурення в ігровий всесвіт і привабливість продукту для ЦА з урахуванням її інтересів.
Технологічна реалізація
На цьому етапі в послуги геймдизайнерів входить організація зручної взаємодії гравця з грою. Тобто вибір цільової платформи, інтерфейсів введення, опрацювання UX/UI дизайну та специфіки ігрових рушіїв.
Цей етап відображає технічні можливості майбутнього геймдев-продукту і потенціал втілення тих чи інших елементів і концепцій геймдизайна. Тут враховується весь перелік програмного та апаратного забезпечення.
Відповіді на всі ці питання геймдизайнер, проджект-менеджер і замовник мають погодити до початку розробки гри. Комплексний геймдизайн на замовлення з ретельним опрацюванням цих чотирьох аспектів дозволяє створити якісний, комерційно життєздатний продукт, орієнтований на конкретний сегмент аудиторії, відповідний завданням замовника, актуальним трендам і вимогам цільового сегмента ігрового ринку.
Студія геймдизайну URANUS виконає для вас геймдизайн з нуля, також наші спеціалісти доєднаються до вашої команди на будь-якому етапі реалізації вашого ігрового продукту, пришвидшать робочий процес і забезпечать успішний реліз. Детальніше обговорити завдання, що перед вами стоять, запрошуємо на попередню консультацію.
Гейм-дизайн на замовлення: етапи роботи в студії геймдизайну URANUS
Геймдизайнери студії Uranus виконують творчі, технічні та менеджерські завдання, беручи участь у розробці гри з перших етапів і до моменту релізу. Кожен із них робить важливий внесок у створення якісного продукту, працюючи над окремими аспектами створення гри.
Гейм-дизайн: як створюються ігри в студії URANUS
Наша команда забезпечує повний цикл геймдизайна:
- розробка концепції та сюжетного ядра;
- проєктування ігрових механік;
- дизайн рівнів, персонажів і користувацьких інтерфейсів (UX/UI);
- прототипування (створення ітеративних прототипів);
- складання і ведення геймдизайн-документації (GDD),
- комплексна розробка ігор для різних платформ, контроль виробничого процесу з регулярною поетапною звітністю про виконані роботи.
Ціна послуг із розробки геймдизайна залежить від складності гри, масштабів проєкту, списку платформ, вимог до графіки й технічних особливостей продукту. Про те, з яких етапів складається розробка гри, детально розповідали тут.
Ключовий документ і основа гейм дизайна – дизайн документ для гри, який затверджується на початковому етапі співпраці й за потреби адаптується в процесі розробки, з урахуванням динаміки проєкту й зворотного зв’язку від продюсерів, замовника, цільової аудиторії та команди.
Геймдизайнери студії URANUS не лише формують ігрове бачення, а й:
- проводять ринкову аналітику та моніторинг трендів;
- координують роботу інших працівників команди (програмістів, художників, аніматорів, тестувальників та ін.);
- керують розробкою за допомогою сучасних методологій, що забезпечують контрольованість і максимальну ефективність процесу (Scrum, Agile);
- беруть участь у зборі аналітики та тестуванні продукту на різних етапах його виробництва;
- готують презентації для замовника, видавців або інвесторів;
- супроводжують проєкт після релізу: від аналізу метрик до випуску оновлень.
У своїй роботі спеціалісти студії URANUS поєднують креативність з інженерною точністю, створюючи продукти, що успішно витримують конкуренцію на глобальних і нішевих ринках.
Технології
Для створення геймдизайна і диздока для гри застосовується широкий спектр технологій та інструментів, які забезпечують структурований підхід до проєктування ігрового досвіду:
- Движки та середовища розробки для прототипування і тестування ігрових механік: Unity, Unreal Engine, Godot Engine.
- Інструменти для дизайну інтерфейсів UX/UI (для опису й візуалізації інтерфейсів, екранів, HUD): Figma, Moqups, Zeplin / InVision.
- Наративні й сценарні технології (для проєктування сюжету, діалогів, квестів): Twine, Articy:draft, ChatMapper.
- Баланс і економіка (розрахунок ігрових систем, балансу, прогресії): Machinations.io, Google Sheets, Excel.
- Системи керування версіями та завданнями: Git / GitHub / GitLab, Jira / TeamWork.
- Додаткові технології: 3D-пакети (Blender, Maya), Tiled / TGA / ProBuilder (Unity).
- Для створення і ведення геймдизайн-документа: Google Docs / Notion / Confluence, Miro / Whimsical / FigJam, Markdown-редактори.
Для створення геймдизайна і диздока для ігор застосовуються інструменти візуалізації, прототипування, документації й аналітики. Вони гарантують системну розробку, точні описи механік, наративу, балансу й UX/UI, забезпечуючи доступність документації всім учасникам команди та замовнику.

Ключові принципи якісного гейм-дизайна: що таке крутий дизайн гри
Існує три ключові принципи, що лежать в основі професійного геймдизайна, які забезпечують високу якість ігрового продукту та його комерційну конкурентоспроможність:
1. Орієнтованість на гравця
Фундаментальне завдання, для вирішення якого потрібен геймдизайнер – створення ігрового досвіду, який сподобається кінцевому користувачу. Це передбачає адаптацію ігрових механік, стилю та інших характеристик гри під особливості цільової аудиторії (рівень підготовки, інтереси, очікування, вподобання, вік, соціальний бекграунд і поведінкові патерни).
Гра повинна викликати інтерес, розважати ЦА, забезпечувати інтерактивність і високий рівень залученості гравців на всіх етапах ігрового процесу. Саме для досягнення цих цілей потрібні досвідчені майстри геймдизайна, які розуміють особливості конкретного жанру, аудиторії та динаміки ігрового ринку. З цих причин вартість геймдизайна безпосередньо залежить від досвіду та кваліфікації спеціалістів.
2. Ігровий баланс і крива складності
Грамотно вибудувана прогресія та баланс між викликом і досягненням результату – невіддільні компоненти якісної гри. Вивірена крива складності забезпечує інтерес гравця, дозволяючи знайти золоту середину між нудьгою через занадто прості задачі та роздратуванням через надто складні.
3. Система зворотного зв’язку
Якісний гейм дизайн неможливий без урахування зворотного зв’язку. Перш ніж створити дизайн гри, необхідно зрозуміти, що і чому цікаво вашій ЦА. Працюючи над геймплеєм, інтерфейсами й UX/UI дизайном, важливо переконатися, що всі ігрові елементи та рішення зручні й зрозумілі користувачам – аж до візуальних, звукових і геймплейних сигналів, що сповіщають про успіх, прогрес, невдачу тощо.
Зворотний зв’язок допомагає зробити геймдев-проєкт максимально привабливим і релевантним інтересам ЦА.
Навіщо потрібен геймдизайн документ
Дизайн документ гри (game design document, GDD, диз док для гри) – основний проєктний документ, що системно й детально описує концепцію майбутнього геймдев-продукту.
Геймдизайн документація містить всю необхідну для розробки гри інформацію:
- концепцію і жанр;
- сюжет, ігровий всесвіт та описи персонажів;
- цільові платформи;
- результати аналізу цільової аудиторії;
- особливості ігрової механіки та керування;
- систему прогресії й мотивації;
- візуальний стиль;
- опис інтерфейсу;
- аудіо-рішення;
- технічні вимоги та обмеження.
На цю інформацію під час роботи орієнтуються всі учасники команди, включно з геймдизайнерами, програмістами, сценаристами, художниками, продюсерами та тестувальниками.
Основні функції, які виконує дизайн документ гри
- Фіксація задуму та концепції – документ чітко формулює ідею, дозволяючи дотримуватися її на всіх етапах розробки.
- Чітке й єдине розуміння завдань – game design document забезпечує розуміння цілей, механік і вимог кожним учасником розробки, виключаючи ризик переробок через невірне розуміння завдання.
- Планування і контроль – гейм диз док для гри допомагає скласти реалістичний план, бюджет і очікування, дотримуватися термінів, уникати затримок і перевитрат бюджету.
Диздок гри може слугувати також наочним обґрунтуванням комерційної цінності проєкту при презентації готової гри інвесторам, партнерам і видавцям. До нього можуть вноситися зміни у міру розвитку проєкту, відповідно до зворотного зв’язку та змін у виробничому процесі.
Докладніше про те, що включає в себе ТЗ для розробки гри і чому його складання необхідне, ми розповідали тут.
Спеціалісти геймдизайн студії URANUS при складанні гейм дизайн документа використовують інструменти візуалізації, що спрощує тестування гіпотез і доступність усіх запропонованих рішень для розуміння всіма учасниками розробки та представниками замовника – мокапи, діаграми, блок-схеми, концепт-арти, відеопрезентації тощо.
На попередній консультації вивчимо ваш проєкт, зорієнтуємо, скільки коштує геймдизайн для реалізації поставлених завдань, після чого складемо геймдизайн документ і розробимо за ним гру.
Види геймдизайна, які застосовуються при розробці ігор
Для невеликих проєктів зазвичай достатньо одного досвідченого геймдизайнера, який повністю закриває завдання по геймдизайну. Для масштабних RPG ігор із деталізованими світами може знадобитися кілька окремих спеціалістів. Студія геймдизайна URANUS успішно працює і з простими аркадами, і з багатокористувацькими іграми.
Основні завдання геймдизайнерів:
- проєктування рівнів і місій;
- створення сценарію для гри, сюжету;
- розробка діалогів персонажів;
- розробка балансу й економіки гри;
- створення геймплея;
- робота над візуалом і графічним дизайном (включаючи дизайн персонажів, дизайн оточення, інтерфейсів);
- створення автентичної атмосфери ігрового всесвіту;
- тестування й оптимізація користувацького інтерфейсу;
- розробка збалансованої прогресії та складності гри.
Для досягнення цих цілей геймдизайн охоплює п’ять основних напрямків. Над їх опрацюванням може працювати як один спеціаліст (якщо проєкт невеликий і простий), так і цілі команди профільних геймдизайнерів для кожного виду гейм дизайна (в масштабних іграх).
1. Системний дизайн ігор
Системний геймдизайн спрямований на створення концепції гри та проєктування її загальних правил, механік і їхнього взаємозв’язку між собою. Над цією частиною гри працює системний геймдизайнер. Цей спеціаліст відповідає за те, як і чому ті чи інші події гри відбуватимуться на рівні ігрових процесів:
- продумує ігрові механіки та способи їх реалізації, ключові особливості ігрового продукту (фічі);
- пише короткий синопсис сюжету;
- проєктує та опрацьовує взаємозв’язки ігрових компонентів і систем;
- аналізує математичні моделі, ймовірності та ігрові стани для стійкого балансу.
Результат роботи системного геймдизайнера – цілісна гра, яка забезпечує глибокий багаторівневий ігровий досвід, що особливо важливо в таких жанрах, як стратегії, симулятори, рольові ігри, sandbox-проєкти та live service-ігри. Це фундамент, на якому будується логіка гри.

2. Контент-дизайн + наративний дизайн
Контент-дизайн в іграх – це створення внутрішньоігрового наповнення, яке формує ігровий досвід, не втручаючись у базові механіки. Контент-дизайнери працюють над сюжетами, завданнями, рівнями, персонажами, діалогами, предметами та подіями, створюючи різноманіття досвіду та прогресію в межах існуючої ігрової системи.
Також вони спільно з наративними геймдизайнерами опрацьовують щільність і темп подачі контенту – регулярність появи нових завдань, формування сюжетних поворотів і викликів – щоб ігровий процес не «провисав».
Дизайн наративу – опрацювання структури, подачі та інтеграції сюжету в ігровий процес. Наративний геймдизайнер створює глибоку, послідовну, тісно пов’язану з геймплеєм історію, яка стане для гравців органічною частиною ігрового всесвіту. Якщо створення сценарію для гри спрямоване на розробку історії, то наративний дизайн фокусується на тому, як саме вона буде подаватися й інтегруватися в ігровий процес.
Наприклад, не просто прописати діалог, а продумати, в якому контексті він має відтворюватися, які дії гравців його запускають і які геймплейні наслідки він може мати.
Контент- і наративний геймдизайн підсилюють емоційну залученість, мотивацію гравців, роблячи ігровий світ живим, логічним і цілісним за рахунок нелінійної подачі історії. Це особливо важливо в великих проєктах – RPG, MMORPG, open-world іграх. Від якості ігрового контенту залежить тривалість сесій і бажання гравців повертатися.
3. Дизайн рівнів, level дизайн
Дизайн рівнів (level design, левел дизайн) – опрацювання відкритих і лінійних рівнів та просторів, у які занурюється гравець. Важливі варіативність і різноманіття, щоб утримувати увагу, узгодженість рівнів між собою, а також з ігровими механіками та загальною історією.
Основні цілі:
- логічність і захопливість маршруту проходження;
- мотивація гравців через оточення, події геймплею та візуальні орієнтири;
- узгодженість механік, сюжету й оточення;
- емоційна реакція у гравців – азарт, страх, напруга, тріумф, цікавість тощо.
Завдання, які виконують левел-дизайнери: планування просторів, розміщення об’єктів, чергування інтенсивних і спокійних ділянок, перевірка чит-шляхів і балансу (щоб виключити несанкціоноване спрощення проходження гри).
4. UX/UI-дизайн
UX/UI дизайн ігор забезпечує зручність взаємодії гравців з інтерфейсом та його візуальну привабливість: щоб ігровий процес був зручним, а вся необхідна інформація та елементи керування були доступними й логічно розташованими.
Основні напрями UX/UI робіт:
- продумана логіка та структура – зручність навігації по меню та інвентарю, зрозумілий зворотний зв’язок (підказки, анімації, звуки);
- візуальна частина інтерфейсу – дизайн меню й екранів налаштувань, спливаючих вікон, панелей, їх зручне розташування на екрані.
UX/UI дизайн ігор забезпечує адаптивність геймдев-продуктів під різні платформи та пристрої, покращує користувацький досвід і забезпечує повне занурення в ігровий процес.
5. Технічний геймдизайн
Технічний геймдизайнер пов’язує ігрові механіки з рушієм, налаштовуючи ігрові елементи через код або візуальні скрипти, тобто втілює концепцію в життя, створюючи працездатний, готовий до тестування продукт. Техдизайн прискорює цикл розробки, дозволяючи тестувати механіки ще до повноцінної кодової реалізації проєкту.
Основні завдання:
- прототипування механік у редакторі;
- налаштування та реалізація ігрових систем (фізики, поведінки ШІ тощо);
- робота з логікою рівнів, параметрами, тригерами та інтерактивними об’єктами;
- оптимізація геймплейних функцій;
- підтримка внутрішньоігрових систем (прогресії, взаємодії, інвентаря тощо).
Ці напрями гейм-дизайну часто реалізуються одним спеціалістом, особливо в невеликих проєктах. У великих іграх над кожним із них може працювати окремий спеціаліст або виділена команда.
Також існують ще економічний, комбат-дизайн і метагейм-дизайн ігор для точкової розробки внутрішньоігрової економіки, боїв і довгострокової мотивації гравців за межами сесій відповідно.
Перелік і специфіка напрямів геймдизайну, опрацювання яких потрібне для втілення проєкту, можуть суттєво відрізнятися залежно від його масштабу та типу.
Де замовити геймдизайн онлайн
Геймдизайн у студії URANUS виконується досвідченими геймдизайнерами різного профілю з багаторічним досвідом спільної розробки ігрових продуктів у різних жанрах для популярних платформ. Це забезпечує ефективність виробничих процесів, узгодженість дій і стабільно високу якість результату.
Пропонуємо розробку геймдизайну повного циклу, на проєктній основі, аутстаффінг, аутсорсинг та послуги виділеної команди IT-спеціалістів. Щоб дізнатися більше про те, чим ми можемо бути вам корисні для втілення вашої ідеї, зв'яжіться з нами через форму зворотного зв'язку.
FAQ
-
Навіщо потрібен геймдизайн документ – у чому його сенс для замовника?
Якісно опрацьований геймдизайн документ дозволяє замовникам і інвесторам оцінити релевантність концепту очікуванням аудиторії, технічну складову, масштаб робіт, доцільність роботи над проєктом та/або необхідність доопрацювання окремих моментів або перевірки гіпотез.
Команді диздок для гри дає чітке розуміння завдань і послідовності їх виконання. В обох випадках дизайн документ спрощує ухвалення рішень, знижуючи потенційні ризики переробок, виходу за межі бюджету, затримок.
-
Що включає послуга геймдизайна гри і чому вона критично важлива на ранніх етапах розробки?
Послуга гейм дизайну включає роботу над ігровою концепцією, механікою, сценарієм, балансом і користувацьким досвідом. Це фундамент геймдев-проєкту, який забезпечує цілісність стилістики й геймплею, стабільну роботу продукту та позитивну реакцію цільової аудиторії. Саме тому послуги геймдизайнера відіграють ключову роль на початкових етапах роботи над грою.
-
Чим геймдизайн відрізняється від програмування і графіки в ігровій індустрії?
Дизайн гри, програмування і графіка – три окремі, але тісно пов’язані між собою аспекти розробки ігор. Гейм дизайн спрямований на роботу з логікою та структурою ігрового процесу. Програмування дозволяє реалізувати ці механіки технічно. Графіка забезпечує візуальну реалізацію концепцій.
-
Які етапи входять у роботу геймдизайнера в процесі виробництва гри?
До обов’язків геймдизайнера входить формування ідеї та концепції, аналіз референсів, розробка механік і створення сюжету для гри, опрацювання її економіки. Потім він оформлює ці напрямки розробки в загальний геймдизайн-документ, який описує завдання та обсяг робіт за кожним із цих етапів. Все це може робити одна або кілька осіб – залежно від масштабу, технічних вимог проєкту та кваліфікації фахівця.
-
Як написати дизайн документ гри – які розділи мають у ньому бути?
Дизайн-документ (диздок гри) формується на основі аналізу концепції та потреб аудиторії. Він включає такі розділи, як опис жанру, цільової аудиторії, механік, інтерфейсу, рівнів, сюжету, економіки та візуального стилю. Диздок для гри – орієнтир і технічне завдання для всіх учасників процесу розробки.
-
Де взяти приклад дизайн-документа гри?
За потреби спеціалісти URANUS нададуть вам приклад дизайн документа гри для наочності як відправну точку. Але ми не рекомендуємо використовувати шаблони, оскільки кожен ігровий продукт індивідуальний і потребує врахування конкретних особливостей аудиторії, платформ, що використовуватимуться, інструментів розробки, обраної ніші, жанру та цілей проєкту.
Набагато ефективніше замовити геймдизайн у професіоналів, який одразу буде складено конкретно під ваші бізнес-цілі, ЦА, цільові платформи та геймдев-продукт.
-
Які помилки найчастіше допускаються при складанні геймдизайн документа?
Найпоширеніші помилки під час роботи над геймдизайн документом – недостатня деталізація, спрощений опис ігрових систем, відсутність логічної структури диздока, ігнорування ігрового балансу.
Такі недоліки ускладнюють реалізацію проєкту і часто призводять до його здорожчання та перенесення релізу через вимушені правки. Якщо замовник використовує шаблон дизайн документа гри, імовірність таких проблем зростає. Саме з цих причин ми рекомендуємо замовляти диздок і геймдизайн в одній компанії: це ефективніше, швидше і часто дешевше.